Heeft u 100 of meer werknemers? Houd er dan rekening mee dat u vanaf 1 juli 2024 jaarlijks de gegevens van de zakelijke kilometers en de woon-werkkilometers van uw werknemers moet verzamelen en rapporteren via een digitaal formulier aan de RVO. Heeft u minder dan 100 werknemers, dan bent u niet verplicht om deze gegevens te rapporteren maar u kunt er wel voor kiezen om dat te doen.
Op het formulier worden de kilometers per vervoermiddel en per brandstoftype gerapporteerd, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen woon-werkverkeer en zakelijk verkeer. Na het invoeren van deze gegevens berekent het systeem de CO2-uitstoot voor zowel het woon-werkverkeer als de zakelijke mobiliteit. Zodra het formulier is ingediend, genereert het systeem een rapport met een samenvatting van de gegevens en de berekende CO2-uitstoot.
De gegevens over de tweede helft van 2024 moet u uiterlijk 30 juni 2025 indienen bij de RVO. In de handreiking 'Gegevensverzameling werkgebonden personenmobiliteit' vindt u welke gegevens dit precies betreffen. Hierin staan ook tips over hoe u de gegevens verzamelt.
Tellen oproep- en uitzendkrachten mee?
Onder ‘werknemer’ wordt in dit verband verstaan iemand die op 1 januari in dienst is met een contract dat 20 of meer uren betaald werk per maand garandeert. Bij oproepkrachten zal het aantal te werken uren doorgaans niet gegarandeerd zijn. Werknemers met afroepcontracten (nul uren) of deeltijdcontracten voor minder dan 20 uur per maand tellen dus voor de registratieplicht niet mee. Werknemers die op de peildatum (1 januari van het rapportagejaar) zijn ingehuurd van een uitzend-, detacherings- of payrollbureau zijn geen werknemer van uw bedrijf. U hoeft als inlener niet over hen te rapporteren. Vrijwilligers zijn geen werknemers, dus ook over hen hoeft u niet te rapporteren. Werknemers die in het buitenland wonen maar in de Nederlandse vestiging werken, tellen wel mee. Aandeelhouders en hun partners zijn, voor zover ze niet op de loonlijst staan, ook geen werknemers.
Zakelijke mobiliteit
Een opvallend punt is dat zakelijke mobiliteit - waarbij gebruik gemaakt wordt van voertuigen met grijze kentekens of speciaal aangepaste voertuigen - niet onder de rapportageplicht valt. Denk in dit kader aan bestelbusjes, vrachtwagens of serviceauto’s. Voor de elektrische fiets moet echter wel worden gerapporteerd.